At Skoda er den nye Folkevogn
blev åbenlyst i forbindelse med Tour de France
starten i Danmark. 250 Skoda biler var med på touren
og med dieselmotor giver det rigtig god mening. Den
prøvekørte Karoq kører fx 19,2 kilometer på hver
liter dieselolie – officielt og i praksis også,
viste vores test af bilen.
En af hemmelighederne bag det
fine forbrugstal for en halvhøj kompakt til
mellemstørrelse SUV er en forbedret aerodynamik. Det
er flere år siden, vi sidst brugte længere tid på en
Karoq, og meget fra dengang gælder stadig. Men
modellen var anderledes, firehjulstræk, flere
hestekræfter og samme brændstofforbrug. Men dengang
holdt sidstnævnte ikke i praksis, for det var de
tidligere målemetoder, der var benyttet, og ikke den
nye WLTP-metode.
Kraftig ansigtsløftning
Og så har Karoq gennemgået et
gevaldigt facelift. Visuelt er det tydeligt og
aerodynamikken er som nævnt forbedret, med hele 9
procent endda, til trods for, at frihøjden er
forøget til 20 cm. Så er det lige før det manglende
firehjulstræk er uden betydning, for hvad hjælper
det at have træk på fire hjul, hvis man hænger på
toppen af et hjulspor. Stor frihøjde er et
kardinalpunkt, hvis man vil køre andre steder end på
plan asfalt og ofte vigtigere end træk på alle
hjulene.
Den nu prøvekørte Karoq har
givetvis været ultraøkonomisk i Tour-sammenhæng,
uden at vi dog har blot den mindste fornemmelse af
model-fordelingen blandt de 250 tour-Skoda’er. Det
er egentlig også sekundært, for det, der er brug for
under verdens mest berømte cykelløb, er ikke
nødvendigvis det samme, man som privatperson har
gavn af. Bortset for den billige langtur.
Langt på literen, mindre
CO2
Det er vigtig at påpege i en
tid, hvor energipriserne er ustyrlige og
elektricitetspriserne skyder i vejret i et vildt
tempo. Desværre straffes dieselbilejere i Danmark
gennem en kraftig beskatning, men siden tjenes
pengene ind igen, hvis man kører meget og kører
langt. Og man kan regne med forbrugstallet, også når
det bliver koldt i vejret.
Samtidig bidrager man til at
reducere belastningen af verdens ressourcer og CO2
belastningen ligeså. For en dieselbil kører længere
på literen og slipper også mindre CO2 ud pr. liter.
Og fylder man biodiesel på tanken, skal der bruges
færre mængder fossile brændstoffer. Ærgerligt, at
det ikke er gået op for de iblandt lidt for
alvidende politikere. Men indrømmet, i den aktuelle
energikrise foranlediget af de internationale
uroligheder bliver hele den tankegang noget
sekundær.
Virusfri ferietur
Tilbage til Karoq. Den
prøvekørte version havde en 2-liters diesel, der
yder op til 115 hestekræfter og 250 Nm. Det er
tilstrækkeligt til, at man kan nå 100 km/t på 11
sekunder og også stryge afsted med næsten 190 km/t.
Det er heller ikke uden betydning, at man må trække
en anhænger på 1500 kg, især ikke i en tid, hvor det
desuden fortsat er vigtigt at kapsle sig lidt inde i
virus-fri bobler på fx ferieturen ned gennem Europa.
Køreegenskaberne er helt OK.
Fartpotentialet kræver ikke bedre vejegenskaber, for
det er slet ikke et tema, at køre racerkørsel med en
Karoq. Derfor er torsionsbagakslen også en
acceptabel løsning. Affjedringen følger
gennemsnittet, ikke for hård, men heller ikke ultra
komfortabel. Og så er udstyrslisten i det store hele
i overensstemmelse med købsprisen på 420.000 kroner.
Godt basisudstyr
Basisudstyret inkluderer 18”
alufælge, rat- og sædevarme, adaptiv fartpilot,
2-zone klimaanlæg, en 9,2” skærm, 2-zone klimaanlæg.
LED forlygter, forlygtevaskere og den obligatoriske
paraply, som finder vej ind i stadig flere Skoda
modeller. Den er dog ikke placeret i døren men under
passager-forsædet, så den skal nok i praksis være
mere tør, når man gemmer den væk, end når der er
afdrypningsmuligheder i en dør. Det kan man nok leve
med.
Den prøvekørte model havde
som ekstraudstyr elektrisk bagklap, som på det
bestemteste kan anbefales og til fulde er prisen på
11.500 kroner værd, og navigation, som jo eventuelt
kunne erstattes af navigation på ens egen
smarttelefon, hvorved man ville spare 7000 kroner.
Og vil man have den i den pæne grafitgrå metallak,
koster det 12.000 kroner oven i.
I princippet er en Skoda
fuldt ”connected”, og der er et års friabonnement
med i prisen, men siden skal man så kalkulere med
forlængelse af det nødvendige abonnement, så man kan
få det fulde udbytte af systemerne. I øvrigt koster
den billigste Skoda Karoq 315.000 kroner, men den
har mindre effekt (110 hk) og kører på benzin.
|